Kraljica kolača – mađarica

Mađarica – možete je obožavati, možete je ne voljeti, zazirati od pečenja iste, ali jedno je nedvojbeno: mađarica je kolač koji je na našim prostorima visoko na tronu “THE kolača” 🙂 To ste mi potvrdili i sami na nedavnoj nagradnoj igri kad sam Vas pitala koji Vam je omiljeni božićni kolač.

Ovim postom htjela bih Vas, osobito mlađe neiskusne domaćice, razuvjeriti od ustaljenog mišljenja da je mađaricu teško i komplicirano napraviti. Kako bih to učinila, recept ću rastaviti na najsitnije detalje, s namjerom da i Vama mađarica uspije svaki put.
Nisam oduvijek voljela mađaricu. Štoviše, kad sam je kao mala prvi put probala na jednoj svadbi, nije mi uopće ostala u dobrom sjećanju. Svi smo se barem jednom susreli s mađaricom koja je bila suha, neugledna i onak’, “niš posebno”. Barem sam ja takvo mišljenje o njoj imala nakon te svadbe.
Dugo godina nisam je uopće jela, dok nije došlo predbožićno vrijeme 2011-te godine. Te godine sam bila zadužena za izradu kolača za domjenak u prijateljičinoj tvrtki, te su me, na moj strah i zgražanje, tražili da napravim mađaricu. Do takve moje reakcije je došlo iz razloga što je nikad do tada nisam radila, a glasić u glavi mi je govorio da ju je teško napraviti i da sam se dobrano usosila.
Kad sam se malo sabrala i povela za onom “što je, tu je”, odlučila sam prvo dooobro odraditi domaću zadaću. Jer se ipak radi o mađarici, heeej – kolaču od kojeg svaka mlada (pa i iskusnija) domaćica zazire, sanjajući one neravne, prepečene, puknute, ovakve ili onakve kore… no, vrlo brzo sam se uvjerila da ne mora sve biti tako crno.
Odmah ću Vam reći da je po meni najbolji recept za mađaricu, recept Mađarica/version 2 s Coolinarike, autorice genijalke kad se radi o ovakvim pitama (i desertima općenito), Bojane Bukvić.
Na jutro pripreme mađarice,  isprintala sam recept i odlučila se uputa držati ko’ pijana plota. Rezultat je bio fantastičan – malo je reći da su svi bili oduševljeni. Kolač se topio u ustima, bio savršen okusom i izgledom, kore su bile podjednake i svilenkaste uz minimalno stajanja (po meni je izreka “Mađarica mora odstajati da bi valjala” čista izlika za prepečene kore kojima jedino stajanje može pomoći da upijanjem kreme omekšaju). Da ne duljim,  ovako je izgledala moja prva mađarica 🙂

Kore:

  • 100 g omekšalog maslaca
  • 100 g šećera
  • 1 bjelanjak
  • 100 g kiselog vrhnja, odstajalog na sobnoj temperaturi
  • 300 g brašna (ja stavim pola oštro, pola glatko), pomiješanog sa žličicom sode bikarbone i prosijanog


Priprema kora:

 

  • Kad radim mađaricu, potrudim se da su mi svi sastojci izvađeni iz hladnjaka na vrijeme i da su podjednake, sobne temperature. Dakle ako ste u mogućnosti, izvadite maslac, jaje i kiselo vrhnje barem sat vremena prije izrade iz hladnjaka.
  • Prvo je potrebno pjenasto izmiksati maslac sa šećerom. Zatim smjesi dodajte i bjelanjak, te kiselo vrhnje. Sve dobro povežite mikserom, a zatim dodajte prosijano brašno sa sodom bikarbonom. Umiksajte na laganoj brzini miksera koliko možete, a zatim prebacite smjesu na prikladnu podlogu i dalje mijesite rukama. Trebate dobiti glatko i svilenkasto, ne prečvrsto tijesto. Ja nikad ne dodajem puno više brašna od ovog što piše gore u mjerama, samo koliko je potrebno da mi se tijesto ne zalijepi za površinu na kojoj mijesim.
  • Znam da smo tek krenuli, ali ako trebate pauzu za popiti čaj, tijesto slobodno umotajte u prozirnu foliju i smjestite u hladnjak na pola sata – sat, neće mu ništa biti 😉
  • Tijesto koje se malo pohladilo sada razdijelite na 6 jednakih dijelova. Ja ga, za optimalan rezultat, uvijek izvažem kako bi se uvjerila da su dijelovi jednako veliki i da će mi posljedično i kore biti podjednake.
  • Sada slijedi moja velika “tajna” kod pripremanja kora – koristim silikonske podloške koji su mi postali nezamijenjivi za ovu vrstu kolača. Nisu skupi i mislim da bi svaka domaćica trebala investirati u barem jedan komad jer osim mađarice na njoj možete  mijesiti tijesta, valjati ih, itd., a što je najbolje, zajedno s podloškom se tijesto ili kolačići raznih vrsta onda i peku. Na taj način ne morate paziti da će Vam se tijesto primiti i da ga nećete moći odvojiti od podloge na kojoj se valja. Dakle, lopticu po lopticu tijesta stavim na laaagano pobrašnjenu podlogu, preko njega stavim komad prozirne folije veličine podloge kako ne bi morala dodatno brašniti odozgo (jer što više brašnite kore, to će one biti krhkije i veća je mogućnost da će Vam pucati), i krenem.
  • Razvaljam svaku od 6 kora na veličinu 20x30cm.  Možete valjati i 3 lista na veličinu 40×30 i vruće ih skalpelom prepoloviti na 2 lista tako da od jedne dobijete dvije kore, približno gore navedenih dimenzija, i malo si smanjite količinu posla. Kore mi budu gotovo prozirne kad ih razvaljam, vrlo vrlo tanke. Kako to izgleda, škicnite na slici:
  • Kore se zatim peku zajedno sa silikonskom podlogom u pećnici ugrijanoj na 190°C, svega nekoliko minuta (u mojoj pećnici je to 5-6 min!). Najbitnija stvar kod izrade kora je da Vam se one ne prepeku. Čim počnu dobivati boju na rubovima (pa čak ni to), trebate ih vaditi iz pećnice. Treba imati na umu da se radi zapravo o vrsti prhkog tijesta, koje se hlađenjem još stisne. Kada to imate na umu i ne prepečete kore, Vaša mađarica neće morati stajati dan-dva kako bi kore omekšale, nego će već nakon par sati biti divne za rezanje, a mađarica neće biti “žilava”.
  • Koru lagano dugačkom špatulom odvojite od podloge i skliznite ju na čisti pripremljeni papir za pečenje. Ukoliko ste se odlučili za verziji valjanja 3 velike kore, sad je vrijeme da ju vruću prerežete na pola.
  • Isto učinite sa preostalim tijestom. Kore možete opteretiti limom i nečim malo težim kako bi se izravnale, ali i nemorate. Ostavite ih da se ohlade dok pripremate kremu.


Krema:

  • 700 ml mlijeka
  • 7 žlica šećera
  • 7 žlica brašna
  • 7 žlica kakaa
  • 100 g maslaca
  • 2 čepa ruma
  • 50 g tamne linolade


Priprema kreme:

 

  • Za kremicu ćete prvo odvojiti malo mlijeka koliko Vam je potrebno da u njemu razmutite šećer, brašno i kakao. Ostatak mlijeka stavite u lonac da zakuha.
  • Maknite mlijeko s vatre, miješajući pjenjačom u tanjem mlazu ulijte razmućene praškaste sastojke i kad se povezalo vratite na vatru. Kuhajte na srednjoj vatri uz neprekidno miješanje pjenjačom nekih 5-10 min, dok se kremica ne zgusne.
  • Maknite s vatre pa u vruće dodajte maslac, rum i  linoladu.
  • Vruću kremu raspodijelite na 5 jednakih dijelova (ja si ih opet važem kako bi sloj krema bio podjednak i mađarica savršena 🙂 ), u 5 manjih zdijelica, te odmah krenite premazivati listove tijesta, slažući jedan na drugi. Zadnja Vam mora biti kora.
#

Glazura:

  • 100 g tamne čokolade, nasjeckane
  • 50 g maslaca
  • 3 žlice ulja
  • 1 žlica vode
  • 1 žlica meda (bagrem), opcionalno

Priprema glazure:

 

  • Nakon što ste obavili teži dio posla, ostaje vam “šećer na kraju” – glazura. Ova Bojanina glazura je najbolja glazura koju sam isprobala, te ju koristim i za većinu drugih kolača.
  • Sve sastojke samo stavite u posudu, na paru, i rastopite. Pustite da se mrvicu pohladi pa time prelijte Vašu mađaricu. I to je to!

Iako sam napomenula da ova mađarica ne mora dugo stajati, optimalno će biti da odstoji barem preko noći ili par sati na hladnom. Nakon toga možete uživati u plodovima svoga rada i divljenju drugih spram Vaše mađarice 🙂
Još jedna bitna napomena vezana je za rezanje mađarice. Tu također morate obratiti pozornost, kako tupim nožem ili lošom tehnikom rezanja ne biste upropastili sav trud oko izrade. Ono što meni najbolje funkcionira, je običan mali skalper. Pomognem si i ravnalom kojeg lagano prislonim na mađaricu i onda tako režem da mi skalper ne bi bježao. Bit je samo u jednoličnim, brzim i sigurnim potezima, bez nepotrebnog “reckanja” i pomicanja noža gore dolje, što će samo umrljati kolač.
                                                   #
Kako bi Vam izrada mađarice bila još lakša, preporučam da pogledate i video kojeg sam snimila u studiju Kuhari.com. Na videu sam radila malo drugačiju kremu koja je također bila dobra, ali ipak stojim iza ovog Bojaninog gore navedenog recepta, bolji je 😉
Mislim da nije nužno ni reći da sam mađaricu zavoljela odkad je sama radim, i sad mi je pri vrhu omiljenih kolača.
Napravila sam je već u valjda svim mogućim kombinacijama, vrstama i veličinama… Tako, kad Vam dosadi klasična mađarica, možete se poigrati radeći posebnu, nougat mađaricu,  koja oduševljava dodatkom nougat pudinga, paste od lješanjaka, baileysa i cimeta. Ma divota.
 #
Budući da oko ove nougat mađarice ima dosta posla, možete isprobati i njenu malo pojednostavljenu verziju
 #
Kao što vidite, mađarica ne mora biti nimalo dosadna niti klasična, ako to ne želite. Još jedna verzija koju sam radila nedavno za potrebe izrade kuharice “Moji najbolji kolači 2Gospodarskog lista, je i takozvana dvobojna mađarica.
 #
 Tu se pak radi o mađarici s dvije vrste kora, bijelima i taminma, i dvije vrste kreme. Jedva da se na ovoj sličici može prebrojati, ali sve  zajedno ima 16 različitih, tankih, tankih slojeva u svega 2,5 cm visine kolača. Tako da je više manje ovo verzija za hrabre i strpljive.
Nadam se da nakon ovih detaljnih uputa više nemate izgovor za ne napraviti ovaj divan kolač. Čak i ako ste u skupini koja ga baš i ne voli jesti, probajte s ovim receptima i mojim uputama, možda se predomislite 🙂

One thought on “Kraljica kolača – mađarica

Leave a comment